Temporada Alta 2014 apuesta por a danza en su recta final
El Festival Temporada Alta de Girona y Salt entra en la recta final de esta edición apostando por espectáculos de danza. La coreografa catalana María Muñoz –Mal Pelo– y la italiana Raffaella Giordano –Sosta Palmizi– presentan el 6 de diciembre L’incontro. También el día 6 es el elegido para el estreno de ‘Óyeme con los ojos’ de la bailaora María Pagés mientras que el 7 tendrá lugar el estreno de ‘Impro Sharana’, el resultado de la fusión de la música de de Ferran Savall y la coreografía y el movimiento de Shantala Shivalingappa (del 12 al 14 de diciembre se presenta también en el Mercat de les Flors).
Temporada Alta aposta per la dansa l’últim cap de setmana de programació. L’estrena d’Impro Sharana, amb la fusió de la música de Ferran Savall i la dansa de Shantala Shivalingappa, comparteix cartell amb L’incontro de la catalana María Muñoz –Mal Pelo– i la italiana Raffaella Giordano –Sosta Palmizi–; i Óyeme con los ojos, última creació de la bailaora María Pagés. Impro Sharana, que es podrà veure per primer cop el diumenge 7 de desembre al Teatre de Salt, posteriorment farà una estada al Mercat de les Flors de Barcelona del 12 al 14 del mateix mes. L’espectacle és el resultat de la col·laboració entre Ferran Savall i Shantala Shivalingappa, que ja havien treballat conjuntament el 2005. Ferran Savall proposa un projecte únic, una selecció d’instantànies que es creen i desapareixen en l’acte musical compartit amb el públic que esdevé irrepetible, i que es combina amb l’intimisme i l’espontaneïtat de la ballarina índia Shantala Shivalingappa, deixeble de grans artistes com Peter Brook, Pina Bausch o Maurice Béjart. Impro Sharana dibuixa una història vital a través de la música. Cadascuna de les improvisacions té com a base ostinatos senzills i patrons harmònics que reviuen d’un temps passat per acompanyar i abraçar la improvisació melòdica del moment present.
Melodies amb llenguatges que no es concreten amb cap paraula. Una veu, la de Savall, acompanyada per guitarres i percussió així com d’altres instruments com el llaüt, el kaval i el qanun en el seu format més complet. El resultat d’aquesta unió és un joc entre els dos artistes, on s’intenta deixar de banda els paràmetres de la raó, la inhibició i l’autocensura per donar pas a l’impuls i a la intuïció, a l’entorn i a l’emoció.
L’incontro,que es va estrenar el passat 4 de desembre del 2013 al Théâtre des Bernardines, Marsella, en col·laboració amb el Festival Dansem, arriba a Catalunya i es podrà veure en el marc de Temporada Alta el proper 6 de desembre per primer cop a l’Estat espanyol. María Muñoz –Mal Pelo– i Raffaella Giordano –Sosta Palmizi– s’aventuren en aquest muntatge per donar vida a un singular i intens quadre poètic tot compartint escenari. Dues coreògrafes independents, autores i creadores d’universos gestuals i fundadores de companyies en la dècada dels 80 uneixen les seves tècniques per crear L’incontro, una fusió que destaca per la diferència física entre les ballarines i el dinamisme de la seva dansa. L’espectacle és l’encontre de dues veus singulars, una trobada dansada entre dos cossos savis que han madurat en moviment.
La programació de dansa de l’últim cap de setmana es completa amb l’estrena de l’espectacle Óyeme con los ojos de la bailaora María Pagés que es podrà veure el proper dissabte 6 de desembre al Teatre Municipal de Girona. El muntatge és un solo íntim que compta amb la dramatúrgia de l’escriptor i professor marroquí El Arbi El Harti. Óyeme con los ojos, títol de l’espectacle, prové d’un vers del poema Sentimientos de ausente de Sor Juana Inés de la Cruz, una religiosa del Segle d’Or de la literatura espanyola. L’espectacle és un solo de María Pagés acompanyada per sis músics -Ana Ramon i Juan de Mairena (cant), Rubén Levaniegos (guitarra), Sergio Menem (violoncel), Chema Uriarte (percussió) i José Barrios (acompanyament i palmas)- que es construeix al voltant d’escenes molt marcades en quant a dramatúrgia, tant en la dimensió coreogràfica com en la musical. Óyeme con los ojos és un muntatge on Pagés mostra la seva faceta més pròxima i personal entre melodies, cants, zapateados i humor.