Josep Maria Miró i Coromines gana la XXXVI Edición del Premi Born de Teatre
La XXXVI edición del Premi Born de Teatre que organiza el Cercle Artístic de Ciutadella, ha sido ganada por la obra ‘El principi d’Arquimdes’ del dramatrugo y director catalán Josep Maria Miró i Coromines (Vic 1077), en un fallo unánime del jurado.
La Lectura del Acta del Jurado del XXXVI Premio Born de Teatro 2011, a cargo de la Secretaria del Premio, M. Àngels Sastre, señaló que el jurado compuesto por Joan Arrom (gestor cultural e investigador teatral), Sergi López (actor),Esteve Miralles (escritor, traductor y profesor) y Magda Puyo (directora, dramaturga y profesora de l´Institut del Teatre), habíaseelccionado como obras finalistas de la convocatoria de 2010 a las obras: Justo en Medio del Paralelo 38; Londres, Londre; El Principi d’Arquímedes y Renard.
La dotación del premio es de: 18.500 € más la edición de la obra ganadora en bilingüe (Primer Acto), en la lengua original (Arola), gallego (Revista Galega de Teatro) y euskera (Artezblai).
En las argumentaicones del jurado sobre la obra premiada El Principi d’Aquímedes «es un drama de personajes que presenta un conflicto moral, muy vigente en el debate social contemporáneo. A partir de una sospecha, la obra desafía al espectador evidenciando sus prejuicios. La sospecha alimenta el miedo y éste genera violencia. Es remarcable la fluidez y la precisión en la construcción de las escenas y la originalidad de la estructura formal del texto. La obra genera un espacio que el espectador ha de completar en su imaginario. Bajo una parente simplicidad, tiene la capacidad de dar profundidad y cualidad evocadora a situaciones cotidianas»
Josep M. Miró i Coromina (Vic, 1977)
Autor i director. Llicenciat en direcció i dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona, doctorand en
literatura catalana i llicenciat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
És autor de:
El Principi d’Arquímedes –XXXVI Premi Born 2011–,
Gang Bang (Obert fins l’hora de l’Àngelus) –Sala Tallers TNC. Arola Editors–,
La dona que perdia tots els avions –XXXIV Premi Born 2009. Arola Editors, Revista Primer Acto,
Revista Galega de Teatro i Artzeblai. Ha estat traduïda al francés per Laurent Gallardo (Maison
Antoine Vitez) i se’n farà una lectura dramatitzada el desembre del 2011 al Théâtre Ouvert de París,
amb presentació de la corresponent publicació–,
Una història explicada del revés, o no –Assajos Oberts, Teatre Lliure. Revista Asturiana de teatro–,
La dona i el debutant – Premi Teatre Principal 2008. Teatre Principal de Palma. Editorial El gall–,
La gran nit de Lurdes G. –Coautoria amb Cristina Clemente. Premi Lluís Solà 2007. Versus teatre.
Publicacions de l’Abadia de Montserrat–,
Quan encara no sabíem res –Finalista internacional de l’Stückmarkt 2007 i XX Premi 50è aniversari
crèdit andorrà 2006. Teatre Tantarantana. Arola Editors–,
360” –XX Premi Marqués de Bradomín 2006. Publicacions de l’Injuve–,
Les dones de Caín –IV Premi Ramon Vinyes 2006. Editorial Albí–,
L’esvoranc –IX Premi Boira 2005. Editorial Embuscall–,
11/7: L’escorxador –Millor text i muntatge del concurs de monòlegs basats en fets reals La realitat
supera la ficció. Teatre de Sant Domènech, Girona–, entre d’altres.
També és autor de les dramatúrgies Contes diferents (2010/11) –Espectacle de titelles sobre
discapacitats físiques i psíquiques. Essencial Produccions-, Com si entrés en una pàtria (2010) –A
partir de textos de Joan Maragall. Grec 2010-Festival Poesia Caldes Estrach-Teatre Versus–,
Cocaïna, absenta, pastilles de valda i cafè amb llet (2010) –Espectacle musical a partir de textos
de Domènech de Bellmunt, Sebastià Gasch, Josep Maria Planas, Santiago Rusiñol i Ángel Zúñiga.
Sala Ovidi Montllor, Institut del Teatre–, Captius (2009) – A partir de contes de Joan Barril. Teatre
Municipal d’Olot – i El dia que vaig conèixer Harold Pinter (2009) – A partir de textos de H. Pinter.
La Cuina, Biblioteca Francesca Bonnemaison–.
Com a director ha dirigit els seus propis textos, l’òpera La voix humaine amb text de Jean Cocteau i
música de Francis Poulenc (Espai Brossa) i els espectacle de creació dins el cicle Drames litúrgics al
Monestir de Santa Maria de l’Estany (2008-2010).
Ha estat ajudant de direcció de Xavier Albertí entre 2005 i 2009 (La corte del faraón, Soterrani, El
bordell, Pinsans i caderneres, Amlet (o la caiguda de l’h), Assajant Pitarra, Crónica sentimental de
España i Tennessee), Xavier Pujolràs (Conseqüències del Pim Pam, Sala Muntaner 2011), Pere
Riera (Lluny de Nuuk, TNC 2010), Toni Casares (Salamandra, TNC 2006 i La nit àrab, Sala Beckett
2007) i la coreògrafa Germana Civera (Peça The forest a l’espectacle Viatges a la felicitat).
Ha treballat com a docent a l’ESCAC (Escola de cinema i audio visual de Catalunya) i en el Projecte
Escola en una iniciativa de teatre per adolescents.
També ha treballat com a guionista en televisió en sèries de TV3 i com a periodista a COM ràdio,
RNE-R4, Ràdio Sant Cugat, El 9 Nou i la Revista de la UNESCO a Catalunya