Festivales

Temporada Alta cierra su decimoquinta edición con 27.505 espectadores

Según el balance oficial de la 15ª edició de TEMPORADA ALTA-2006 Festival de Tardor de Catalunya celebrado en Girona/Salt del 6 de ocubre al 6 de diciembre, con un 91,65% de ocupación. Temporada Alta és un festival organitzat per l´Ajuntament de Girona, l´Ajuntament de Salt, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i Bitò Producions i gestionat per Bitò Produccions, amb un model propi i diferent dels altres.

Temporada Alta ha pogut arribar on és ara perquè partint d´un fort arrelament local (degut tant a la fidelitat de públic com al recolzament de moltes empreses) ha anat incorporant un públic de procedències cada vegada més diverses i llunyanes i sobretot perquè el festival compta també amb la complicitat i la col·laboració de molts actors, directors i companyies del nostre país, cosa que ha permès que Temporada Alta estigui considerat per la crítica i pels mitjans de comunicació com a un dels millors de l´Estat espanyol i que sigui ja un festival amb veu pròpia a l´Europa de les arts escèniques. Volem remarcar tres aspectes d’aquesta edició de Temporada Alta:

El públic i les funcions

Inicialment dels 69 espectacles de Temporada Alta 2006 se’n van programar 91 funcions i finalment, degut que algunes funcions es varen omplir aviat, se n´han acabat fent de 9 noves i per tant el nombre final, ha estat de 100 funcions -s’han fet funcions suplementàries dels espectacles: Otel.lo, La Felicitat, Plataforma, La banda del surdo, Sit, Tu, jo , ell… (2) , Sit i King -. A banda d’aquestes funcions s’ha fet assaigs generals i prèvies amb públic de 6 espectacles més.

En l´edició d´aquest any el total d’espectadors que ha assistit als espectacles de Temporada Alta ha estat de 27.505 sobre un nombre global de 30.009 entrades ofertes, per la qual cosa l’ocupació ha estat del 91,65% . El nombre total d’espectadors ha augmentat, per tant un 19,9 % en relació a l’any passat (22.924 espectadors el 2005 i 27.505 enguany). A més a més s´hi han d´afegir els espectadors de les diverses activitats complementàries del festival ( 4.947) i els que han assistit a les prèvies.

Pel que fa a la procedència del públic de Temporada Alta aquest any s’ha consolidat la tendència de les dues darreres edicions i ha seguit incrementat-se el públic procedent de de la resta de Catalunya i proporcionalment encara s´ha incrementat més el nombre de professionals (programa-dors, crítics, directors, autors…), sobretot a les estrenes i als espectacles estrangers.

Aquest any el festival ha augmentat encara una mica l’ ocupació (ha estat l’any passat va ser del 90,13% i enguany del 91,65 %) i sabem que això sempre es valora potser exageradament a l’hora de fer balanços. A nosaltres, però, el que més ens agrada és poder continuar dient que aquesta ocupació s’ha tingut amb una programació que inclou 9 espectacles de dansa, uns quants de creació contemporània i 17 espectacles provinents d´altres països (tal com es pot veure al balanç detallat de públic que adjuntem, espectacles com el Ritter, Dene, Voss que era en Polonès, com The taming of the shrew o com la funció de Laurie Anderson tos dos en Anglès o Sizwe Banzi est mort de Brook van tenir una ocupació del 100 %) i moltes estrenes.

Això creiem que vol dir que el públic ha anat creixent amb el festival i que cada vegada més accepta de córrer el risc d’assistir a moltes estrenes i que té curiositat i ganes de conèixer les últimes tendències del que es fa en el món de les arts escèniques fora del nostre país.

b)Les coproduccions

Temporada Alta vol ser cada vegada més un motor per a la creació escènica de Catalunya i per això per segon any consecutiu el festival ha impulsat la secció dedicada a encarregar espectacles i a col.laborar-hi com a coproductor. Estem contents pel resultat artístic de la majoria d´aquestes coproduccions i sobretot ens plau molt especialment que la majoria dels espectacles tinguin ja garantida una vida posterior tant en festivals estrangers, com temporada a Barcelona com gira pels diversos teatres del nostre país. Per això ens sembla que aquesta és una bona línia a la qual cada vegada donarem més importància. Temporada Alta haurà coproduït 22 espectacles dels quals 19 està previst que facin (o ja han fet) temporada a Barcelona:

La nit just abans dels boscos . dir. Àlex Rigola s’estudia la possibilitat de tornar a reunir els actors per fer-ne una temporada al T. Lliure
Crònica sentimental de España dir. Xavier Albertí Temporada a la Sala Muntaner de BCN i gira per Catalunya
El gran secret TNC-Comediants de Joan Font i A. Espinosa Temporada al TNC i gira
El fervor de la perseverança de Carles Santos Temporada al T. Lliure i gira internacional

True west, dir. David Selvas Temporada al Versus de BCN
Romeu i Julieta , O.S. del Vallès i Per Poc Gira per Catalunya
Dimonis de Lars Noren dir. Lourdes Barba Temporada a la Sala Beckett
King John Berger de Carlota Subirós i Gonzalo Cunill Temporada a BCN i gira

Testimoni de llops Mal Pelo Gira internacional ha fet Temporada al TNC
Clavells vermells dir. Agustí Fernández (pendent d’exhibició a BCN)
Lúcid de dirigit per Rafael Spregelburd Temporada a Sala Beckett i gira

Dukkun La banda del surdo Gira per Catalunya

La mujer franquicia R. Tomàs Gira i funcions Àrea Tangent

Tothehappyfew F. Dordal Gira i funcions a BCN espai a determinar

Escupir en el tiempo Cia Erre que erre Temporada al Mercat de les Flors i gira

La prima de chita ,Cia Sol Picó Gira internacional i a Catalunya
Temps mort de Joan Solana a la Biblioteca de Catalunya i gira
God-Dog dir. Toni Cots Temporada al Mercat de les Flors
Made in Xina de Cascai Teatre Gira per Catalunya

La pràctica totalitat d’ aquests espectacles s´han estrenat al festival.

Temporada Alta i les Arts escèniques a Catalunya

Ens sembla que Temporada Alta, com a Festival de Tardor, comença a ser ja el gran festival nacional de les arts escèniques de Catalunya. Això ha estat possible gràcies a la col.laboració dels creadors, del públic, de les institucions i de moltes empreses . Ara el festival ha de dibuixar les línies d’actuació que li han de permetre de créixer els propers anys i alhora de començar-les a dibuixar creiem que, entre altres, hauran de ser:

Augmentar els esforços destinats a col.laborar amb noves produccions , que es faran tant amb les companyies , com amb els teatres públics i privats de Catalunya, com amb productores privades. En aquesta línia s’intentarà que cada vegada més creadors catalans treballin amb d’altres de fora (com aquest any s’ha fet amb Lúcid o amb King, per exemple) amb al intenció que, amb la modèstia que li pertoca, Temporada Alta ajudi a anar teixint una europa de les arts escèniques cohesionada i com més relacionada millor amb la resta del món.
Fer que el festival sigui el lloc natural per veure a Catalunya alguns dels millors muntatges estrangers de l’any i que per tant sigui una cita ineludible per als amants de les arts escèniques. Però amb això ens sembla que no n’hi ha prou i creiem que a més a més, i sempre en la línia que Temporada Alta sigui la porta d’entrada Catalunya del millor teatre internacional, hem d’aprofitar la vinguda al festival de molts espectacles de fora per triar-ne alguns i fer que vagin també a d’altres llocs del país (aquest any això ja s’ha fet i, gràcies a la col.laboració de la Generalitat, l’espectacle de Peter Brook després de Temporada Alta s’ha pogut veure també a Terrassa i a Reus). Volem que en el futur Temporada Alta sigui el Festival de tardor que Catalunya que se celebra a l’àrea urbana de Girona , però que després escampa, tant produccions pròpies que s’estrenen al festival com alguns dels millors espectacles estrangers que hi vénen, per tot el país.

Finalment ens sembla que en el futur no podem perdre de cap manera la relació privilegiada que té el festival amb el públic i que el que haurem de fer també és intentar d’arribar a un públic encara més ampli que incorpori els nous ciutadans procedents de les darreres migracions (aquest any per exemple cap a un miler de de subsaharians han assistit el concert de Vivianne N’Dour que es va celebrar a la Mirona).


Mostrar más

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Botón volver arriba